I Christiansfeld avis kunne man 1. dec. 2021 læse:
Stor opførelse af Händels Messias i Christiansfeld
Fredericia Byorkester under ledelse af Anne Cathrine Kielland Lund opførte lørdag Händels store musikværk Messias sammen med Haderslev Lærerkor og kendte solister. Det skete i Brødremenighedens Kirke i Christiansfeld.
Bænkene var vendt om, så orgelet udgjorde en flot baggrund for det store kor og orkester.
Af redaktør Henri Nissen
Selv om de mange tilhørere måtte sidde på hårde træbænke i over 2 timer, var der stort bifald og tilfredshed med den vellykkede Messias-koncert lørdag.
Det var den sidste ud af fire koncerter i november med orkesteret i Fredericia, Gram og Christiansfeld.
De fire solister var Anne Mette Balling, som sang sopranstemmen, Kristoffer Appel, tenor, Louise Slettig Hvidborg, alt, og Teit Kanstrup, baryton.
Fredericia Byorkester er et amatør-symfoniorkester, men har professionel dirigent, koncertmester og instruktører. En musikekspert, som ledsagede avisen til koncerten konstaterede efter koncerten, at både orkesteret, koret og solisterne gjorde det fremragende.
Koret bestod af Haderslev Lærerkor, som har eksisteret i mere end 60 år, og Trinitatis Kirkes pigekor.
Fredericia Byorkester og Haderslev Lærerkor har tidligere sammen opført Mozarts requiem i 2014 og Brahms requiem i 2017.
Oplevelses-klumme !
”De levendes land”.
Det var arvede midler fra stifteren af Haderslev Lærerkor tilbage i 1952, musiklærer Henning Ravn-Jensen, Haderslev Statsseminarium, som var den økonomiske baggrund for det musiske causeri over nogle af Kingo s og Grundtvig s salme tekster, i en ny melodisk skabelse komponeret af Bo Gunge, som vi torsdag 1/9 kl. 19.30, blev musisk vidne til i Haderslev Domkirke, hvor netop Haderslev Lærerkor ur-opførte Bo Gunges nyskabelse, under ledelse af Edna Rasmussen og akkompagneret af organist Inga Lindmark på Domkirkens store orgel og trompetist Henrik Rønnow. Aftenens program indeholdt foruden ur-opførelsen af Bo Gunges nyskabelse, også Tron Kverno: ”De levendes land”, arrangeret for trompet og orgel af organist Inge Lindmark og ”Svenske Sommersalmer for trompet og orgel. Begge værker fremført af organist Inga Lindmark og trompetist Henrik Rønnow, ligesom vi alle sang med på Kingo-Grundtvig salmerne ”O Kristelighed” og ”At sige verden ret farvel”, sidstnævnte i forskellige melodiske udsættelser og hvor Lærer Koret også sang alternative udsættelser. Sluttelig hørte vi så ur-opførelse af komponisten Bo Gunges ”3 salmer for kor, cornet og orgel 2016” fremført af Lærerkoret, ledet af Edna Rasmussen og akkompagneret af organist Inga Lindmark og trompetist Henrik Rønnow, og som bygger på Kingo salmen ”Far verden, farvel”, og Grundtvigs salmer ”O Kristelighed” og ”At sige verden ret farvel”.
Opførelsen var et led i ”Trekant-kommunernes Festuge”, og som sådan en virkelig klassisk musisk oplevelse på et højt niveau. Haderslev Lærer Kor, deres leder og de to akkompagnører fortjener virkelig ros for deres ihærdige og seriøse arbejde med Bo Gunges ny skabte causeri. Det skaber et lønligt håb og stort ønske om, at vi ser flere af sådanne kvalitative musiske oplevelser i ”Trekant-kommunernes Festuge” fremover.
Mozarts Requiem d. 23. nov, d. 25. nov, og d. 27. nov 2014
Fredericia dagblad d. 24. november
Er der allerede udsolgt? Nej! Jamen det kan da ikke passe?
Jo, det kunne det. Folk måtte afvises i døren, da fire kor, solister og symfoniorkester opførte Mozarts Rekviem i Trinitatis Kirke i Fredericia i går.
Med 400 betalende tilhørere var kirken totalt fyldt, og Trinitatis Kirkes Pigekor, Mandagskoret fra Fredericia, Kolding Kammerkor, Haderslev Lærerkor og Fredericia Byorkester under ledelse af Anne Cathrine Kielland Lund talte derudover 165 sangere og musikere. Solister var sopranen Michelle Nora Lind, mezzosopranen Nanna Ipsen, tenoren Simon Mott Madsen og barytonen Davis Kragh Sørensen.
Ikke en sjæl mere kunne presses ind i kirken på grund af brandmyndighedernes grænse.
Det fortæller Anders Nørregård, cellist og formand for Fredericia Byorkester.
- Det gik godt, selvom vi desværre måtte afvise mange. Vi havde forberedt os lidt, fordi vi jo var blevet kimet ned om billetter, fortæller Anders Nørregård:
"Sørgecantate ved Christi grav"12. og 13. november 2010
I "Schleswig-Holsteinischer Zeitungsverlag" kunne efter opførelsen af Johann A. Scheibe læses:
Jubel für verschollenes Oratorium
16. November 2010 | Von Reimer Pohl
Ein grenzüberschreitendes dänisch-deutsches Musik-Ereignis konnte man am Sonnabend in Hadersleben und am Tage darauf in der Schleswiger A.-P.-Møller-Schule erleben: die Aufführung eines seit etwa 240 Jahren verschollenen Oratoriums. Der Haderslebener Lehrer-Chor (Haderslev lærerkor) unter der Leitung von Edna Rasmussen sowie der Schleswiger St.-Michaelis-Chor sangen das Werk von Johann Adolph Scheibe (1708-1776) unter der Leitung von Guido Helmentag.
Das Werk trägt den Titel "Sørgecantate ved Christi grav" (Trauerkantate am Grabe Christi) und behandelt den Tod und die Auferstehung Jesu Christi sowie die Gedanken und Gefühle der Menschen, die betroffen davor stehen. Pastor Matthias Hertel, Vorsitzender des Michaelis-Kirchenvorstandes, hielt die Begrüßung und erwähnte dabei auch Markus Pertiet, der dieses Werk auf den Internetseiten der königlich-dänischen Bibliothek entdeckt hatte. Einführende Worte sprach Dr. Maren Exner von der Hochschule für Musik und Theater Hannover - sie hatte das Werk für die Aufführung eingerichtet. Hier wurde, so betonte die Wissenschaftlerin, zum ersten Mal in der Musikgeschichte ein Stück ausdrücklich und bewusst als Laien darbietung komponiert.
Lob ist dem großen Chor auszusprechen: Er wirkte sehr geschlossen und klang einheitlich. Ein Höhe- und Schlusspunkt war der viermalige Triumph-Chor "Han har vundet!" - ("Er hat gewonnen") mit klaren Steigerungen und wechselnder Schlusszeile. Auch der Text "Ak i - kun den Haab er trygt"" ("Ach Ihr, nur die Hoffnung ist gewiss") wurde ausdrucksvoll gestaltet.
Auch die drei Solisten wurden ihrer Aufgabe voll gerecht. Die Sopranistin Nickie Johansson hat eine große Stimme, die aber niemals aufdringlich wirkte. Sie ist hell, klar und beweglich; der Klang ist angenehm und mit einem sanften Tremolo sowie einer guten Aussprache versehen. Die Aria "Himlens Stærke" ("Die Stärke des Himmels") mit vielen Koloraturen gestaltete die Sängerin sehr eindrucksvoll. Auch die Aria "Jord, hør den Fryd" ("Erde, höre die Freude") gehörte zu den Glanzpunkten der Aufführung.
Der Tenor Lars Pedersen hat eine passende Stimme, die er stets dem Objekt folgend einsetzen konnte: sowohl dem erzählenden Charakter des Rezitativs als auch der dichterischen Aussage der Arie. Seiner kräftigen Stimme verlieh er viel Ausdruck durch überzeugende Steigerungen und eine innerlich beteiligte, textangemessene Darbietung.
Die kleine Bass-Partie lag bei dem Bariton Trygve Berkø in guten Händen Seine Arie "Kommer, Fordømte" ("Kommt, ihr Verdammten") und das Solo "Spyge, Slange, Gift og Galde" ("Speie, Schlange, Gift und Galle") rundeten das Gesangstrio harmonisch ab.
Das Orchester "Ars Musica" aus Flensburg folgte den klaren Zeichen des Dirigenten Guido Helmentag aufmerksam. Den Bläsern des Ensembles ein Sonderlob! Die ganze Aufführung des Oratoriums wurde in dänischer Sprache dargeboten; die deutsche Übersetzung für das Programm hatte Pastor em. Dr. Dieter Andresen besorgt. Die Darbietung wurde mit Blumen und einem herzlichen, lang andauernden Beifall belohnt.
Verdis Rekviem 27. og 28. marts 2010
Randers Amtsavis 31.03.2010
Randers Kammerorkester leverede sammen med Slesvigske Musikkorps, Randers Bykor, Randers Kammerkor, Stillingkoret og Haderslev Lærerkor en gribende udgave af dødsmessen.
Anmeldelse: I lørdags blev Verdis Rekviem opført i Sct. Mortens Kirke. Det blev opført, sådan som dette usædvanlige værk kræver. David Riddell dirigerede et stort orkester bestående af Randers Kammerorkester og Slesvigske Musikkorps, som bidrog med sine trompeter, horn, basuner og tuba, plus et vældigt kor på tæt ved 200 sangere fra Randers Bykor, Randers Kammerkor, Stillingkoret og Haderslev Lærerkor.
Verdis Rekviem, dvs. messen for de afdøde, hvor der bedes om ”requiem” (evig hvile), er ikke kirkemusik i almen forstand. Den bygger ikke på salmemelodier, den drager ikke inspiration fra den gennemsigtige gregorianske sang. Det er operamusik. Det er grandiost, effektfuldt, dramatisk, nøjagtig ligesom Verdis egentlige operaer.
Det blev opført for første gang i Milano i maj 1874 med Verdi selv som dirigent og med operasangere som solister. Det var også ham selv, der i de efterfølgende år dirigerede rekviemmet i Paris, London, Wien og Köln.
Verdi, som lagde stor vægt på, at komponisten skal drage inspiration af sine nationale rødder og skildre menneskets virkelighed sandt, men ikke naturalistisk (den moderne naturalisme var i hans øjne en kunstnerisk usandhed, et uskønt lune), har skabt et rekviem, som først og fremmest handler om sjælens drama.
Rekviemmet udfolder sig på baggrund af den frygtelige dommedag (Vredens dag), når der skal aflægges regnskab for dommeren og alt skal komme for dagen. Det er med bevidstheden om sine synder og tilintetgørelsens perspektiv foran sig, at mennesket beder om Kristi tilgivelse («frels mig«, «befri mig«), og bønnen bevæger sig mod håbet om det evige liv. De vældige lydmasser trækker sig tilbage og lader bønnen træde frem. Koret eller en enkelt soliststemme henvender sig til Guds barmhjertighed og lovpriser ham, og det store drama slutter på én gentaget node, hvilket er et perfekt udtryk for det guddommelige lys, som giver evig hvile.
Opførelsen i lørdags var meget gribende. Den gruopvækkende vredens dag steg fra dybet til lyden af det store orkester og vendte tilbage som et gentaget motiv, der binder det hele sammen. Sangen vekslede mellem råb, store melodiske linjer og hvisken. De passager, hvor koret sang alene, endda med enstemmige afsnit, bar det åndelige budskab. Solisterne (sopranen Kristine Becker Lund, mezzosopranen Trine Bastrup Møller, tenoren Sune Hjerrild og bassen Jens Bové) sang med krystalklar præcision og meget udtryksfuldt. De ord, som blev gentaget (bassens «mors«, dvs. død, altens «nil«, dvs. ingenting) lød hver gang anderledes, med en ny, dybere nuance. Stilhedens øjeblikke mellem passager og satser var i den grad integreret i musikken, at de forøgede dens fremdrift og dramatik.
Der er ingen tvivl om, at Verdi ”opfandt” (det var hans eget udtryk) et musikalsk sprog, som giver ordene liv og som udtrykker dybderne i menneskets sjæl, når mennesket gransker sin sjæl i konfrontationen med døden og med evigheden.
En fryd for ørerne
JydskeVestkysten Haderslev 30.03.2010
Koncert: Fire kor, fire solister og to orkestre smeltede i Verdis Requiem i Haderslev Domkirke sammen til én stor oplevelse.
Af Kirsten Lund Hansen Tlf. 7332 5021,
HADERSLEV: Når Haderslev Domkirke er fyldt eller næsten fyldt, kan alle i sagens natur med kirkens sideskibe og søjlerne ikke se, men de kan høre. Og det er faktisk fuldt ud tilstrækkeligt, når en af musikkens absolutte storværker som Verdis Requiem er på programmet i en kvalitet som søndag aften.
Det var i hvert fald en fryd for øret at lytte med, da et par hundrede musikere, sangere og solister prøvede kræfter med værket, der i 1874 blev uropført til minde om forfatteren Alessandro Manzonis død.
Som Verdi forenede kirkemusikkens og operaens traditioner i sit requiem, forenede fire kor og to orkestre sig i en fælles kræftpræstation. Det er ikke nødvendigvis nogen selvfølge, at et kammerorkester, Randers Kammerorkester, og et militærorkester, Slesvigske Musikkorps, går op i en højere enhed, men det gjorde de. Verdis Requiem må være noget af en lækkerbisken for messingblæserne i musikkorpset. Sådan lød det i hvert fald. Nummererede pladser
Det er ej heller nogen selvfølge, at fire sammensmeltede kor passer godt sammen, men det gjorde de her, Randers Bykor, Randers Kammerkor, Stillingkoret og Haderslev Lærerkor. Og da også kvartetten af solister, der har virkelig meget at lave i Verdis Requiem, sopranen Kristine Becker Lund, mezzosopranen Trine Bastrup Møller, tenoren Sune Hjerrild og bassen Jens Bové, var velsyngende, ja, så blev en det en fryd for ørerne med David Riddell, Randers Kammerkors musikchef, som dirigent.
Med militærisk præcision var der nummererede pladser til det store publikum. En absolut glæde, fordi først-til-mølle-princippet og behovet for at møde op i meget god tid sættes ud af kraft. Måske en idé til andre store koncerter.
Blandt publikum var flere, der selv har prøvet kræfter med det store værk, og som på en musikalsk sidelinje fulgte med i egne slidte nodehæfter.
Et privilegium for en by er det at have en musik- og sangtradition og et kirkerum af så høj en standard. Det blev der igen sat tykke streger under til glæde for både dem, der nyder det ofte, og dem, der må klare sig med mindre og må udenbys for at deltage i glæden.
”Julemusik for alle pengene” torsdag d. 10. december 2009
Torsdag den 10. december kl. 20.00 afholdtes der ”Julemusik for alle pengene” - et velgørenhedsarrangement, der første gang - med betydelig succes - fandt sted i 2007.
Der blev indsamlet ikke mindre en 13. 878,50 kr, som ubeskåret vil går til Domsognets Julehjælp.
Julemusik fra forskellige lande” - først og fremmest Danmark og England - stod på programmet, og ligesom sidst var det en række Haderslev-kor, der hver for sig og sammen sang julen ind:
Atter Vor Frue Cantori, dertil Haderslev Domkor, Haderslev Drengekor og Haderslev Lærerkor - i alt omkring 100 sangere. Medvirkende solister var Jeppe Friis (baryton) og Ditte Freiesleben (sopran). Ca. 450 gæstede koncerten.